Пiдпри╨мство виробля╨ алкогольнi напо©. 
Згiдно зi ст.15 Закону Укра©ни"Про державне регулювання виробництва
 i обiгу спирта етилового, коньячного i плодового, алкогольних напо©в
 та тютюнових виробiв" при продажу (iнших видах вiдчуження)
 алкогольних напо©в у межах бартерних (товарообмiнних) операцiй
 або iнших операцiй, що не передбачають ©х оплати в грошовiй формi,
 у тому числi векселями чи iншими видами боргових зобов'язань, 
покупець (отримувач) пiдакцизно© продукцi© зобов'язаний здiйснити
 оплату суми акцизного збору, включеного до цiни продукцi©, а також ПДВ,
 нарахованого на таку цiну, виключно у грошовiй формi. Яку вiдповiдальнiсть
 несуть продавець i покупець, якщо покупець усе ж таки розрахову╨ться за
 отриману продукцiю в негрошовiй формi? 

Зазначенi у запитаннi вимоги щодо обов'язковостi грошових розрахункiв
 за вiдвантажену продукцiю, зокрема за алкогольнi напо©, були встановленi
 Законом Укра©ни вiд 20.04.2000 р. N 1685-III "Про внесення 
змiн до деяких законодавчих актiв Укра©ни щодо посилення боротьби з
 незаконним виробництвом та обiгом спирту етилового, коньячного,
 плодового, алкогольних напо©в i тютюнових виробiв", який набрав
 чинностi з 10.07.2000 р. Вiдповiдальнiсть за порушення цих вимог пiд
 час купiвлi-продажу алкогольних напо©в встановлена ст.17 Закону Укра©ни
 вiд 19.12.95 р. N 481/95-ВР "Про державне регулювання 
виробництва i обiгу спирту етилового, коньячного i плодового, 
алкогольних напо©в та тютюнових виробiв", згiдно з якою за порушення 
норм цього Закону до суб'╨ктiв пiдпри╨мницько© дiяльностi застосовуються
 фiнансовi санкцi© у виглядi штрафiв. Зокрема, у разi здiйснення оптово© 
(включаючи iмпорт та експорт) i роздрiбно© торгiвлi алкогольними напоями
 без наявностi лiцензiй або з порушенням встановлених правил торгiвлi
 застосовуються штрафнi санкцi© у розмiрi 200% вартостi отримано© партi© 
товару, але не менше нiж 100 неоподатковуваних податком мiнiмумiв доходiв
 громадян. Як бачимо, згiдно з цi╨ю нормою вiдповiдальнiсть несе покупець, 
оскiльки, по-перше, в ст.15 цього Закону зазначено, що саме 
покупець (одержувач) алкогольних напо©в зобов'язаний сплатити акцизний 
збiр i ПДВ у грошовiй формi, а по-друге, сума штрафу розрахову╨ться з вартостi 
отримано© партi© товару, а не вiдвантажено© продавцем. Покупець алкогольних 
напо©в, сплачуючи векселем акцизний збiр чи ПДВ, порушу╨ встановленi
 вимоги здiйснення оптово© торгiвлi алкогольними напоями, до яких входить 
придбання продукцi©, ©© транспортування, реалiзацiя, маркування, складання 
товаросупровiдних документiв тощо. Однак слiд зауважити, що самих правил
 оптово© торгiвлi в "чистому" виглядi не iсну╨. Це, швидше за все, умовне 
ставлення до норм, встановлених законодавством Укра©ни для оптово© 
торгiвлi алкогольними напоями. Щодо виробника законодавець також 
певною мiрою передбачив покарання. Так, згiдно з абзацом сьомим частини
 друго© ст.17 Закону N 481 штраф нарахову╨ться у разi "сплати 
сум акцизного збору та податку на додану вартiсть шляхом вза╨мних залiкiв, 
зустрiчних зобов'язань, векселями, в тому числi казначейськими, та в iнших 
формах, якi не передбачають сплату таких платежiв коштами, - у розмiрi 
вартостi вiдвантажено© продукцi©". Ось тiльки кого передбача╨ться 
покарати - визначити важко. Якщо виробникiв - платникiв акцизного 
збору - то анi Держказначейство, анi податкова служба (оскiльки на цi органи 
покладено обов'язки щодо проведення процедури сплати обов'язкових 
платежiв шляхом здiйснення вза╨мозалiкiв, за допомогою векселiв тощо)
 у жодному разi не дозволять вчинити таке порушення (принаймнi, вони 
не повиннi приймати рiшення про негрошову форму оплати вiдвантажено© 
продукцi©). Виника╨ питання: хто ще може вiдвантажувати продукцiю i 
одночасно платити акцизний збiр? Можливо, у Законi N 481 мають на
 увазi суб'╨кт пiдпри╨мницько© дiяльностi, який купу╨ алкогольнi напо© у
 виробника. Але вiн отриму╨ продукцiю, а не вiдвантажу╨. А може, мали
 на увазi подальшу реалiзацiю продукцi© iншому оптовику або пiдпри╨мству
 роздрiбно© торгiвлi? Але який стосунок ма╨ подальша реалiзацiя продукцi© 
до сплати акцизного збору? У товаросупровiдних документах суму 
акцизного збору не зазначають, оскiльки оптовик не ╨ платником 
акцизного збору. Принаймнi, у Законi Укра©ни вiд 15.09.95 р. N 329/95-ВР 
"Про акцизний збiр на алкогольнi напо© та тютюновi вироби", який визнача╨
 особливостi нарахування i сплати акцизного збору з алкогольних напо©в i 
тютюнових виробiв, таких вимог нема╨. 
Консультують незалежнi експерти Володимир ПИЛИПЧУК 





[ назад ] [ вгору ]